والترو ، خورشید خانه شما

بخش ساختمان با مصرف يك سوم انرژي مصرفي كشور نه تنها ارزش ريالي زيادي را به خود اختصاص داده ،  بلكه موجبات آلايندگي فراواني را نيز فراهم مي آورد . در حال حاضر براي هر متر مربع 250 كيلو وات ساعت انرژي در سال مصرف مي شود كه اين موضوع جاي تاسف دارد .  اين در حالي است كه كشورهاي خارجي توانستند بابهینه سازی مصرف اين رقم را به 50 كيلو وات ساعت انرژي برسانند و حتي در خانه هاي جديد نيز به 15 كيلو وات ساعت هم رسيده اند .

علاوه بر اين ،  مصرف بي رويه انرژي باعث تخريب جنگل ها و انقراض گونه هاي گياهي و جانوري مي شود . منابع انرژي تجديد ناپذير در حال تمام شدن و دسترسي به آنها در آينده اي نه چندان دور غير ممكن و يا سخت و غير اقتصادي است .  بر اين اساس مصرف بي رويه سوخت هاي فسيلي به دو دليل حائز اهميت است : اول گراني قيمت واقعي آنها و دوم ضرري كه به محيط زيست وارد مي كنند.

استفاده بهينه از انرژي از جمله موضوعات داراي اهميت و به روز در كشور ما است كه البته كارشناسان مربوطه راه حل هاي مختلفي را براي رفع اين معظل پيشنهاد داده اند. علاوه بر قوانين موجود و مقررات ملي ساختمان ، فرهنگ سازي براي صرفه جويي در سوخت ، استفاده از تجهيزات هوشمند و استفاده از مصالح با كيفيت و استاندارد از جمله اين راهكارهاي پيشنهادي بوده است .  مردم بايد بدانند كه اگر هنگام ساخت يك ساختمان ، هزينه اي 15 الي 20 در صدي داشته باشند ،  بعد از مدت 5 الي 6 سال اين هزينه باز مي گردد و در سال هاي آتي ذخيره مي شود كه در اصل در دراز مدت يك كاهش هزينه است .

استفاده از انواع عايق هاي حرارتي در جداره هاي ساختمان ،  بهره برداري از پنجره هاي مناسب از نظر انرژي و حفظ آن ، استفاده از سايه طبيعي و مصنوعي براي جلوگيري از تابش مستقيم خورشيد در فصل گرما ، بهره برداري از انرژي تابشي خورشيد در فصل زمستان و استفاده از سيستم هاي حرارتي سانترال از جمله راه هاي افزايش راندمان مصرف انرژي در ساختمان ها به حساب مي آيد .

ذكر اين نكته ضروري است كه اگر هدف ، جايگزيني صد در صدي انرژي فسيلي با انرژي هاي پاك و تجديد پذير باشد اين كار در آينده نزديك عملي نخواهد شد . اما اگر هدف صرفه جويي در مصرف انرژي فسيلي باشد تا از ذخاير موجود استفاده مناسب تري صورت پذيرد ،  اين كار در شرايط فعلي چه از لحاظ تكنولوژي و چه از احاظ اقتصادي كاملا عملي و امكانپذير است .

طبق مبحث 22 قانون مقررات ملي ساختمان  ،  نحوه نگهداري و كنترل ساختمان بايد مورد توجه دست اندركاران ساختمان و بهره برداران قرار بگيرد ،  بايد كنترل شود كه تجهيزات ساختمان استاندارد است يا نياز به كنترل و بررسي دارد .

با يك مديريت صحيح مي توان در حداقل زمان به اهداف مورد نظر در زمينه استفاده بهينه از انرژي دست يافت.

.All Rights Reserved to Waltro.ir | 2022 , 2023
این وب سایت متعلق به شرکت اندیشه و کار بوده و کلیه حقوق برای ایشان محفوظ میباشد.
Designed , Supported , Developed & Powered By Nima Cms
E-Mail : info@waltro.ir